Bremssysteme für Supercars und Hypercars – Leistung auf dem höchsten Level!

Foto: Rimac Automobil

Wenn es um Supercars und Hypercars geht, schlagen die Herzen von Autofans und Entwicklern höher! Wie kaum in einer anderen Fahrzeugkategorie vereinen sich hier visionärer Erfindergeist mit komplexer Ingenieurskunst und absolutem Leistungsgedanken!

Supercars und Hypercars beinhalten das Beste, was heute möglich ist – und zeigen, was in Zukunft möglich sein kann. Das gilt für jede einzelne Komponente, jedes System und jede Technologie. Dazu kommen die speziellen Anforderungen der automobilen Zukunftsthemen E-Mobility und Autonomes Fahren.

Wir sind stolz, diese hohen Ansprüche mit unserem Brake-by-wire Bremssystem X-Boost erfüllen zu können.

X-Boost System Layout
  1. Reservoir with fluid level sensor

  2. Pedal interface with simulator

  3. Mounting flange

  4. Pressure supply unit

  5. ECU

  6. Hydraulic connectors

  7. Motor

  8. HCU

  1. Reservoir with fluid level sensor

  2. Pedal interface with simulator

  3. Mounting flange

  4. Pressure supply unit

  5. ECU

  6. Hydraulic connectors

  7. Motor

  8. HCU

Der X-Boost ist an der Spritzwand befestigt und enthält drei verschiedene Module:

Modul I: Pedal Interface

Unlike ordinary brake systems, the X-Boost has no hydraulic coupling between the brake pedal and the brake calipers during normal operation mode.
An integrated emulator controls and maintains consistent pedal feel during regenerative braking. The emulator can also of course be customized based on customer preferences.

Driver deceleration is picked up by sensors in the pedal interface, which detects travel, force and pressure. These signals are then translated into target torque for the traction motor and target pressure for the calipers, all generated by the internal pressure supply unit.

Modul II: Pressure Supply Unit (PSU)

The core of the X-Boost system is our highly efficient Pressure Supply Unit. Designed and manufactured in house, the EC motor drives a ball screw that translates the motor’s rotary motion into a longitudinal movement of the pressure piston. This generates braking pressure as well as enables precise and dynamic control due to minimum friction hysteresis.

Modul III: Hydraulic Control Unit (HCU)

The HCU contains the system’s valves and pressure sensors. The pressure sensors detect driver intent and control output pressure to the wheels. The valves enable a fast and safe switch between active and variable fall-back modes to ensure safe braking capability in any situation.

X-Boost Eckdaten

Parameter Value
Dimensions (L x W x H) 147 mm x 144 mm x 158 mm
Weight 4.1 kg
Electric connector MOLEX power CMC047745100
Input voltage 9.5 V - 18 V
Hydraulic interface 2 x M12 x 1
Mechanical interface 4 x M8 (72 mm x 72 mm) or customized
Communication interface CAN with optional CAN wakeup
(vehicle CAN, private CAN to ESC)
Optional switch inputs Ignition switch, door switch,
brake light switch, low fluid switch

ESC Eckdaten

Parameter Value
Dimensions (L x W x H) 128.8 mm x 106 mm x 101 mm
Weight 1.9 kg
Electric connector USCAR-compliant harness connector
Input voltage 9.5-16 V operating range
System 12 valve, 4 channel
Layout Diagonal or Front-Rear hydraulic split
Max pressure 200 bar
Hydraulic interface ISO 4038/SAE J1290 flare configuration standard, JASO F402 90 degree optional
Communication interface CAN IVC with 2 available channels (with optional CAN Wakeup)
Optional switch inputs Brake switch, low fluid switch, TCS/ESC disable switch, AVH switch
Optional features >> Integral electric park brake function
(including EPB Button with 4 or 6 wire inputs)

>> Integrated inertial sensor

>> Active wheel speed interface with support for
directional wheel speed sensors
Alle Vorteile auf einen Blick

Supercars und Hypercars setzen allerhöchste Ansprüche an die Bremse – in jeglicher Hinsicht! Von Bremsgeschwindigkeit, Präzision und Fahrgefühl
über Energieverbrauch, Platzbedarf und Gewicht bis hin zu den enormen Sicherheitsanforderungen. Das Bremssystem X-Boost erfüllt diese Ansprüche!

Outstanding break performance

  • Time to lock: 100ms
  • Precision brake pressure control (successfully proven on the Formula E circuit)
  • Strong regenerative braking up to 1g
  • Wide range of software adjustability

Efficiency

  • On-demand power consumption
  • Minimum energy consumption in stand-by mode
  • Zero drag caliper with controlled roll-back
  • Minimum weight and size

Safety

  • Driver intent detected by travel, pressure and force
  • Multi-layered fall-back modes
  • Redundant pressure supply
  • Ready for autonomous vehicle levels 3-4

Driver feel

  • Decoupled simulator system
  • Customized pedal feel
  • Constant pedal feel during regenerative braking
Super- & Hyper-Zufriedene Kunden!

Nicht nur unsere Bremssysteme überzeugen mit überragenden Leistungsdaten und erfüllen höchste Ansprüche – auch unser Team bringt Höchstleistungen für erfolgreiche Projektverläufe und rundum zufriedene Kunden!

Foto: Rimac Automobil

Beispiel gefällig? Tomislav Šimunić (Performance Ingenieur bei Rimac Automobili) lobt explizit die Flexibilität, Zuverlässigkeit und Termintreue von LSP bei der Realisierung des Rimac Hypercars C_Two.

Mehr zum C_Two und zum ausführlichen Statement von Šimunić finden Sie in unserem Newsbereich.

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Ansprechpartner

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Roger Perthen
Geschäftsführer
Tel: +49 (89) 2872468-31
E-Mail: roger.perthen@lsp-ias.com